Projekt pt. „W kręgu kultury i tradycji eropejskiej” został zaplanowany do realizacji przez uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół w Woli Dębińskiej w roku szkolnym 2003/2004 jako forma wspierająca realizację ścieżki edukacyjnej – edukacja europejska.
CEL GŁÓWNY: Rozwijanie wśród uczniów Zespołu Szkół poczucia jedności z kulturą europejską. Cel ten zostanie osiągnięty przez:
· Ukazanie związków Polski z krajami europejskimi · Przedstawienie sylwetek Polaków sławnych w Europie · Ukazanie bogatej tradycji i kultury europejskiej · Zapoznanie z atrakcjami turystycznymi i kulinarnymi poszczególnych krajów · Prezentacje w językach niemieckim i angielskim
DZIAŁANIA:
1. Wyszukiwanie przez uczniów informacji dotyczących państw europejskich 2. Przygotowanie przez grupy uczniów prezentacji swojej pracy w formach takich jak: · ilustrowane albumy · reklamy regionów, państw, miast · wytwory plastyczne, gazetki, zdjęcia · zbiorki z przepisami kulinarnymi · plansze z wyrazami obcego pochodzenia · ruchome obrazy · taniec, śpiew, recytacja · inscenizacja · scenografia i stroje 3. Prezentacja szkolna podsumowująca działania w formie pokazu 4. Upowszechnienie efektów pracy.
FORMY PRACY:
a) na zajęciach dydaktycznych: - języki obce: tradycje i obyczaje - geografia: informacje na temat państw - wychowanie fizyczne: zajęcia taneczne b) na zajęciach pozalekcyjnych: - koła zainteresowań: albumy, gazetki, wytwory plastyczne, inscenizacja - Klub Europejski: przygotowanie afiszów - Biblioteka: wyszukiwanie literatury z informacjami potrzebnymi do realizacji projektu, projekty strojów - dodatkowe zajęcia prowadzone przez opiekunów poszczególnych grup: próby (ruchome obrazy, taniec, inscenizacja, recytacja, śpiew c) prezentacja szkolna w formie pokazu efektów pracy d) prezentacja dla środowiska
OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
· mgr Małgorzata Maliszczak · mgr Renata Bzdak · mgr Dorota Sworniowska · mgr Barbara Legutko · mgr Małgorzata Brzuchacz · Bogusława Frankowska · Anna Gurgul · mgr Małgorzata Martyna · mgr Urszula Lipińska · mgr Anna Szczęśniak
OCZEKIWANE EFEKTY:
1. Uczniowie poznają kulturę i tradycje europejskie oraz prezentują zdobytą wiedzę za pomocą różnych form. 2. Środowisko lokalne zna działania Zespołu Szkół dotyczące upowszechniania wśród uczniów tradycji, kultury i zwyczajów europejskich. 3. Nauczyciele Zespołu Szkół podejmują działania w celu realizacji ścieżki edukacyjnej – edukacja europejska. 4. Zintegrowanie środowisk szkoły podstawowej i gimnazjum. 5. Integracja ze środowiskiem poprzez angażowanie rodziców we współpracę przy realizacji i wspólną zabawę przy prezentacji.
UPOWSZECHNIENIE WYNIKÓW DZIAŁAŃ:
1. Zaproszenie rodziców i władz lokalnych na prezentację szkolną. 2. Notka na stronie internetowej szkoły. 3. Wpis do Kroniki Szkolnej. 4. Gazetka ścienna na korytarzu szkolnym. 5. Zdjęcia w gablocie szkolnej.
ŚRODKI:
1. Dyrektor Szkoły 2. Dębińskie Centrum Kultury 3. Środki własne nauczycieli i uczniów 4. Rodzice
EWALUACJA:
Konfrontacja planu i wyników pracy.
HARMONOGRAM PRACY:
1. Tematyka projektu została ustalona dn. 10.11.2003 jako forma wspomagająca realizację ścieżki edukacyjnej – edukacja europejska. 2. Przedstawienie projektu na Radzie Pedagogicznej. 3. Ustalenie instrukcji projektu przez nauczycieli biorących udział w przedsięwzięciu. 4. XI 2003 – V 2004 realizacja zadań przez poszczególne grupy uczniów. 5. 10.11.2003 – maj 2004 przygotowania do prezentacji szkolnej wyników pracy. 6. Maj 2004 - prezentacja szkolna z udziałem rodziców. 7. Maj 2004 - oglądanie prezentacji przez wszystkich uczniów Zespołu Szkół.
GRUPY DZIAŁAŃ/ SPOSOBY REALIZACJI/ OSOBY ODPOWIEDZIALNE
Polacy w Europie - wykonanie albumów przedstawiające sylwetki sławnych Polaków w Europie; wykonanie gazetki na w/w temat (Renata Bzdak) Kulinaria - zebranie przepisów kulinarnych związanych z wybranymi regionami Europy- wykonanie ulotek z atrakcyjnymi przepisami- prezentacja wybranych potraw (Małgorzata Maliszczak) Taniec - zaprojektowanie i wykonanie strojów do tańców- przygotowanie układów tanecznych (Małgorzata Brzuchacz, Małgorzata Martyna, Dorota Sworniowska) Tradycje - przygotowanie ruchomych obrazów związanych z Grecją jako kolebką kultury europejskiej (Anna Szczęśniak) Język - wykonanie plansz i plakatów na temat ciekawostek językowych i rodzin języków- przygotowanie recytacji wiersza w j. niemieckim- przygotowanie prezentacji piosenek w j. niemieckim- przygotowanie inscenizacji w j. angielskim (Barbara Legutko, Bogusława Frankowska) Biuro podróży - zebranie materiałów propagujących walory turystyczne poszczególnych krajów- wykonanie folderów, map, przewodników- zorganizowanie biura podróży (Urszula Lipińska, Anna Gurgul) Scenografia - wykonanie scenografii do projektu (Anna Szczęśniak, Małgorzata Brzuchacz, Barbara Legutko, Bogusława Frankowska, Anna Gurgul, Urszula Lipińska, Małgorzata Maliszczak, Renata Bzdak)
KONFERANSJERKA DO PROJEKTU PT. „W KRĘGU KULTURY I TRADYCJI EUROPEJSKIEJ” wraz z planem poszczególnych prezentacji.
Zdjęcia z projektu na stronie: Photos-Projekt "W Kręgu..." Snow White Photos
KONFERANSJER: Dobry wieczór. Witamy Państwa serdecznie. Program, który Państwo obejrzycie powstawał stopniowo. Tworzyła go młodzież i dzieci na przestrzeni ponad roku. Każdy ilustrował nasz temat W KRĘGU KULTURY I TRADYCJI EUROPEJSKIEJ na swój wybrany sposób. A oto wyniki pracy wielu z nas.
Zapraszamy na krótką, ale pełną emocji podróż po Europie. Nie jest to takie trudne. Europa jest w zasięgu ręki. Wystarczy szczypta wyobraźni aby bez zbędnych kosztów i pakowania waliz poczuć smak podróży.
Kolebką kultury europejskiej jest Grecja.
RUCHOMY OBRAZ- prezentacja: poszczególne postaci wychodzą na scenę wykonując typowe dla nich gesty i zamierają w bezruchu tworząc stopnioiwo obraz; wszystko odbywa się na tle łagodnej, refleksyjnej muzyki oraz scenografii; uczniowie prezentują tu również plakaty, albumy i rysunki tematycznie związane ze starożytną Grecją.
Konferansjer: Przenieśmy się teraz do starożytnej Grecji-kolebki cywilizacji śródziemnomorskiej.
To tu z powitego chmurami Olimpu gromowładny Zeus rozstrzygał o losach bogów, herosów i zmiemian. (Zdjęcia z projektu na stronie: Photos-Projekt "W Kręgu..." )
Posejdon mylił szlaki żeglarzom, Amor swymi strzałami rozkochiwał, Demeter decydowała o urodzaju. Podstępny Syzyf wciąż wtacza za karę kamień, a Odys wraca do ukochanej Penelopy.
Tu zrodziła się tragedia i komedia, którą poeta napisał w cieniu drzewa oliwnego.
Tu bohater targany rozterkami podejmuje desperacki krok, by widzowie mogli przeżyć katharzis.
Ścieżki zaprowadziły nas do Olimpii, gdzie młodzi Grecy pokonując własne słabości walczą o laur zwycięstwa.
(Wszyscy zastygli w odpowiednich pozach. Po chwili wszyscy opuszczają scenę.)
KONFERANSJER: Kolejnym krajem, do którego Państwa zapraszamy w naszej podróży jest słoneczna Italia. A tam nie tylko w karnawale tańczy się tak.
TANIEC WŁOSKI – prezentacja (Zdjęcia z projektu na stronie: Photos-Projekt "W Kręgu..." )
KONFERANSJER: Po uczcie duchowej – coś dla podniebienia. Jako że nie dysponujemy tak bogatym zapleczem, podzielimy się z Państwem tylko przepisami, które zdobyliśmy u mistrzów kuchni Włoch i Grecji.
PRZEPISY – rozdanie ulotek
KONFERANSJER: Zmęczeni upałem i nadmiarem wrażeń poszusujmy po stokach Alp. A wieczorem przy szklanicy grzańca i potrawach południowych landów wsłuchajmy się w rymy słynnych poetów niemieckich.
RECYTACJA WIERSZA J. W. Goethego
HEJNAŁ MARIACKI
KONFERANSJER: A to specjalnie dla Państwa przygotowana niespodzianka. Mamy międzylądowanie w Krakowie. Bo jakże podróżować po Europie i nie odwiedzić uroczego Krakowa. A jak Kraków – to krakowiak!
KRAKOWIAK – prezentacja tańca (Zdjęcia z projektu na stronie: Photos-Projekt "W Kręgu..." )
KONFERANSJER: Przenieśmy się teraz na północ.
ŻYCZENIA ŚW. MIKOŁAJA – zaproszenie widzów do obejrzenia inscenizacji „Snow White” (scenariusz w osobnej publikacji Bogusławy Frankowskiej na literka.pl - szukaj: Scenariusz inscenizacji w j. ang pt. SNOW WHITE - zapraszamy! Zdjęcia z inscenizacji: Snow White Photos )
|